Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Iskristall - 20 maj 2010 18:51

    


  I tisdags skulle två av mina kollegor gå bort och lämna blod på blodbussen som kommer till jobbet ibland.

Har tänkt på att börja med det många gånger och den här gången tog jag tag i saken och hängde på dom bort. Fick fylla i hälsodeklaration, ta blodprover och blodtryck så ska dom testa mot bland annat HIV och Hepatit.

Kommer jag igenom dom testerna är det fritt fram för mig att lämna blod. HIV vet jag säkert att jag inte har där har jag gjort genomgående kontroll för inte alls längesedan. Hepatit är vääääldigt otroligt om jag skulle ha.

 

Vad fick mig då att vilja börja lämna blod?

 

Jag har så många runt mig just nu som är sjuka. Det är flera som har cancer och faktiskt regelbundet får blod. Själv har jag ju också varit sjuk. Men inte med behov av sånt. Men att se dom runt omkring mig som behöver, läsa i tidningar om blodbrist osv fick mig att tänka. Här är jag. Jag är fullt frisk, mina värden när jag tar blodprover är alltid perfekta. Har inga allergier, ingen astma, diabetes eller annat som gör att jag inte får lov att lämna blod (testerna tar jag för givet att klara) och dessutom inte för fem öre nålskräck eller rädsla för att se mitt eget blod. Ingen risk för /faint här inte ;)

Och där ute i Sverige finns massa människor som behöver blod för sin överlevnad. Det är ju ett väldigt enkelt sätt för mig att tre gånger per år lägga en halvtimme av min tid för att bidra till att dom kan få sina liv förlängda och i många fall bli friska. Det kostar ju mig absolut ingenting.

Så med mina sjuka vänner i tankarna och hjärtat känns det helt klart som en bra sak att göra. Jag kan inte skänka massa pengar till forskning men jag kan i alla fall bidra litegrann med något för att någon människa ska må bättre...

 

Av Iskristall - 20 maj 2010 18:44

Oj nu har jag inte skrivit på ett tag igen. Har varit för mycket tankar som snurrat för att jag ska kunna samla mig om något att skriva och för att ha ork att skriva. Men jag börjar se ett ljus i tunneln iaf. Ska väl inte säga för mycket för då går det väl åt fel håll igen men nu VILL jag på banan med ALLT igen.

Och framför allt. Värmen och solen börjar komma. Bara det gör att man känner sig mycket bättre. Men jag känner att jag just nu har ett behov av att få vara ensam hemma och bara läsa massa böcker. Något jag gjorde mycket förr men inte kunnat slappna av tillräckligt för att göra på flera år. Så nu när jag kan hitta den ron i kroppen så plöjer jag igenom böcker igen. Mitt fika jag kommer tillbaka snart jag lovar. Men just nu känns det skönt att komma hem från jobbet, sätta sig i solen på balkongen och läsa...och bara vara.


Ovido - Quiz & Flashcards