Alla inlägg under juni 2010

Av Iskristall - 30 juni 2010 20:37

Bara 7 arbetsdagar kvar till 4 veckor ledigt. Vet inte riktigt om jag ser fram emot semestern i år. Känner mig inte riktigt beredd men vi måste gå dom veckorna tyvärr annars hade jag väntat.

Trodde aldrig att man inte kunde känna sig beredd för semester men det känns verkligen så.
Hatar att vara hemma just nu och jobbet får mig att tänka på annat på dagarna och jag somnar tidigt för jag är trött på kvällarna.

Nu ska jag ta mig igenom fyra veckor ingenting. Jag saknar den tiden när man hade någon att dela semestern med. Då var semester roligt. När man kunde ligga tillsammans länge i sängen på morgonen och sen åka på utflykter och mysa.

Hoppas den tiden kommer snart igen.

Av Iskristall - 28 juni 2010 21:35

Hej!
 
Nu när det är sommar och snart semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa?
Jag som är kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.
Du som har minne, kanske fått tipset tidigare, men det är bra med upprepning för dig som glömt.
 
  

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. 
Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött. 
De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och
sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött
vin. Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:
- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.

 
Ha en härlig sommar!

Av Iskristall - 28 juni 2010 21:00

Köpte potatissallad, gurka och paprika idag som jag blandade med fetaost när jag kom hem. Till det hade jag grillad kyckling och tomat. Riktig sommarmat även om det inte är grillat på riktigt :) Lite belöning för att jag cyklade första gången idag efter senaste operationen. Var sååå härligt.


På lunchen kom vännen förbi och fikade. Vi satt i solen och pratade. Saknar att festa tillsammans med honom. Men ställena vi var på och festade tillsammans är ställen som jag inte går till längre. Möjligtvis om det är han och hans vänner som har fest men inga andra. Måste tänka på vissa saker i mitt liv.

Vi pratade lite om det och han tycker helt som jag och att jag gör helt rätt. Han vet hur jag är och han tycker jag är bra som förstår vissa saker.

Vi får dock ta ett restaurangbesök eller bowlingbesök snart tycker jag :) Finns ju så mycket annat roligt vi kan göra :)

Härligt att se min vän iaf. Vi är olika men kommer så bra överens.

Av Iskristall - 27 juni 2010 23:12

Fick en ny sms signal i helgen :) OJ Vad jag ska reta folk i min omgivning nu.....


"KAKA" (klicka på länken och lyssna)


Kan ju inte bli annat än irriterande :)

Fick ett sms när jag stod på hållplatsen förut. Stod en mamma med barn bredvid och barnet gjorde stora ögon och sa mamma VAD VAR DET!! *Fniss*


Av Iskristall - 27 juni 2010 19:26

Helgen har varit riktigt bra. Har varit så skönt att få komma bort lite och bara vara. Ätit gott, druckit gott och umgåtts med min syster och hennes barn och vänner.

Fredag var vi i hennes förra hus tillsammans med annan syster, ingift släkt, ex och vänner. Det blev sill och potatis, köttbullar, fetaost, kycklingspett, gott bröd och annat. Jättegott med plockmat så tycker jag.

Till det blev det både öl, cider och mintuu lakrits (mumma smakade pingvinstång).

Lördagen tog vi en jättepromenad, min syster bor uppe på ett berg med utsikt över hela stan. Så lååång promenad ner till stan för att hälsa på en vän till henne och fika. Dom åt jordgubbstårta men jag hoppade över (tål ju inte grädden).

Sen promenerade vi till affären och köpte melon, ananas och vindruvor till efterrätt för kvällen.

Vidare promenad till en vän och mata djur och sen klättra upp på berget igen. Sammanlagt blev nog promenaden över en mil.....ska kolla om det går att söka på hur långt vi gick.......Nu har jag mätt. 8 km var det bara men kändes som mycket längre. Men det gjorde sitt.

På kvällen satt vi på utsidan och åt tacos och drack öl tillsammans med vännen som bjöd på tårta och barnen. Himla mysigt. När solen försvann på den sidan satte vi oss på trappen på andra sidan en stund istället.

Idag har vi varit på McD med mamsen och sedan varit med henne och handlat dator, tv, skrivare osv. Riktig storshopping på tanten :)

Nu är jag hemma igen men längtar redan bort.

Av Iskristall - 24 juni 2010 18:50

Äntligen midsommar. Jag har beslutat mig för att lämna stan och komma bort. Ska bli såååå skönt. Allt i den här stan har bara blivit för mycket just nu. Känns som jag gärna hade flyttat härifrån utan att tänka en andra gång.

Men en eller två nätter i annan stad blir bra. Kanske jag får andas lite och komma bort.

Ska till min syster, äta gott tillsammans med hennes familj, min andra syster med man och några vänner till dom och vissa även till mig. Så jag känner folk där.

Är inte alls ofta jag umgås med mina syskon men ska försöka bättra mig på den punkten. Ibland behöver man familjen också.

Vänner är inte alltid nog.

Hos familjen är det ok att må dåligt utan att någon ser ner på en för det. Utan dumma kommentarer och undvikande blickar. Det är inte mycket jag umgås med min familj men jag vet att när jag mår så här så ställer dom upp.

Av Iskristall - 23 juni 2010 16:55

Har precis kommit hem från första dagen på jobbet efter sjukdom. En tuuuung dag känner mig inte helt 100 fortfarande.

Fick mess från vännen om sushi (jag blir bjuden idag :) ) och som tack för det tänkte jag då slänger jag ihop någon kaka till fikat :)

Blir mördegskakor med lingon tänkte jag.

Så nu står degen i kylen och vilar och sen är det bara det sista kvar. Ska vi se om jag lyckas få ihop något gott. Är lite sätta ihop själv recept idag  :)

Av Iskristall - 21 juni 2010 09:26

Då är man täppt i näsan också. Det onda i bröstet har gått över men flyttat sig uppåt. Men det är väl bara att bita ihop och fräsa ut. Så man blir av med det snabbare. Någon dag vilken vecka som helst nu ska väl även jag bli frisk :P


Fick mig dock ett gott skratt i lördags. Kollade med spegel hur operationssåren såg ut och höll på att dö!! Det var inga sår. Hela min röv är blåsvart. Såg för jävligt ut! Nu börjar det mer övergå i en lila nyans men hallå smurfröv liksom :)

Inte direkt så jag blir sugen att lägga mig i en sexig posé inför en kille just nu ;) Snorig och med blålila röv hahaha.

Galet!!!

   Ni kan kalla mig Smurfan ;) Hahaha


Nä om man skulle ta sig upp ur sängen med sin misshandlade kropp och sätta på en stor kopp te.

Har ju ingen som gör det åt mig när jag mår dåligt så bäst reder sig själv eller hur är det?

Ovido - Quiz & Flashcards