Alla inlägg den 16 januari 2010

Av Iskristall - 16 januari 2010 21:21

Gjorde nog den godaste kalvgryta jag någonsin har gjort idag. Shit vad nöjd jag blev hoppas man kan göra om den någon gång!!


Hade i kalvkött som jag först tillagat i ugnen istället för att steka (kryddade med vitpeppar, salt, cayenne peppar, pepparmix)

Sen när det var klart slängde jag i köttet i grytan tillsammans med lite vatten och kalvbuljong. Lät det koka medans jag skalade och delade morötter. Slängde i  dom, broccoli och vitlök. Lät det koka en liten stund innan jag slängde i äpple och hällde på grädde hade även i 2 tsk senap.

Sen var det bara att koka allt tills morötterna blev lagom mjuka och reda det lite så att såsen blev liiiite tjockare eftersom jag inte får gotta mig med ris eller potatis till.


Jag är supernöjd :) Mumma :)

Av Iskristall - 16 januari 2010 12:58

  

40 gram smör, till formarna
2 msk florsocker, till formarna
170 gram mörk choklad, 70%
125 gram smör, rumsvarmt
3 st ägg
3 st äggula(or)
1 dl socker
5 msk vetemjöl

Tillagning

8-10 bakelser:

Köp den allra bästa choklad du kan hitta till den här läckra chokladdesserten, som serveras varm. Smeten bör lagas i förväg och stå och vänta i formarna i kylskåpet. Sedan gräddas det hela strax före serveringen.

1. Smörj 8–10 små raka metallformar eller små höga formar av ugnssäkert porslin generöst med mjukt, rumsvarmt smör. Pudra med siktat florsocker, skaka runt och häll av överflödigt socker.

2. Bryt chokladen i bitar och lägg dem i en rätt rymlig skål placerad över en mindre kastrull med sjudande vatten. Lägg i det rumsvarma smöret när chokladen smält och låt också det smälta. Blanda ner ett ägg i taget och rör om ordentligt.

3. Vispa äggulor och socker ljust och pösigt. Vänd med slickepott ner chokladkrämen, lite i taget. Sikta sist ner mjölet och rör sedan i smeten så lite som möjligt.

4. Fyll formarna till 3/4. Ställ dem på t ex en bricka, täck med plastfilm och placera brickan i kylskåpet över natten (eller max 1 dygn).

5. Grädda bakelserna strax före serveringen i 180 graders ugnsvärme, 6–7 minuter för metallformar eller ca 8 minuter för porslinsformar. Bakelserna ska puffa upp sig lite men inte alls bli genombakade. De ska serveras helt rinniga inuti.

6. Stjälp upp dem på tallrikar och servera dem nygräddade och varma. Antingen som de är eller med bara lite vaniljglass eller vispad grädde. Och gärna dessutom med några fina hallon och lite siktat florsocker.


(hittade på tasteline)

Av Iskristall - 16 januari 2010 12:20

Haha nyår satte nog hårda spår i mitt psyke hahaha. Inatt drömde jag att jag lånade pappas bil. Och fick punktering. Och ALLA däck vi bytte till antingen pös luften ur eller också var det stora hål i dom :)

Ändå var vi i ett garage med massa däck. Och jag var ju jätteduktig och pumpade dom med en "pilatesbollpump".

Centi var jätteduktig och använde musklerna och lyfte alla däck på plats och skruvade fast dom. Gaia såg jag inte ens men jag hörde hennes röst *fniss*.

Mitt liv är förstört hahahahaha.

  

Ovido - Quiz & Flashcards