Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Iskristall - 4 januari 2010 21:54

Har fixat ljudboken svensk maffia nu. Har hört så mycket om den boken att den ska vara väldigt bra.

Premiär på ljudbok för mig. Tänkte att den boken borde jag väl kunna stå ut med att någon annan pratar (gillar inte när folk läser upp annars blir ju samma röst på alla karaktärer medans man själv skapar rösterna i huvudet om man läser en bok).

N är nog inne på fjärde gången att läsa den nu. Måste ju kolla vad det är han tycker är bra :)


Får återkomma med vad jag tycker...


Detta handlar den om iaf:


Varför har de kriminella gängen etablerat sig just nu? Hur styrs de? Vilka är deras mål? Vad gör polisen?
På jakt efter svar har journalisterna Lasse Wierup och Matti Larsson gjort en resa djupt in i gängens värld. De har träffat gängledare och medlemmar, mött brottsoffer och andra drabbade och talat med källor som tidigare aldrig låtit sig intervjuas. Resultatet är en inträngande skildring av svensk maffia idag.

Av Iskristall - 4 januari 2010 17:34

På vägen upp till stugan hände det otroliga!! Vi fick PUNKTERING!!! Det är fan inte sant på riktigt. I full dimma, fullt mörker och FULLT MED SNÖ!!! Så jag och pojkarna ur bilen medans Gaia satt kvar (för många ute på mörk väg gör ingen nytta och är bara farligt med alla lastbilar som åker förbi i full fart).

Som tur var hade pappa sagt vart domkraft och sånt låg i bilen (under baksätet) så vi hittade Hmmm MASSA konstiga delar. Hur fan får man ihop detta? Tre kloka huvudet stod som tre fån. Tillslut kom jag på uteslutningsmetoden. Hmm alla dessa rör är inte i samma material och lack (tjejgrej att tänka så?) så jag valde ut dom två delarna som var det och fick ihop en DOMKRAFT!!

Nåja in under bilden och hitta bärande balk för det vet jag minsann!!

Och tillsammans med pojkarna veva till döddagar för att få upp den jävla bilen. När bilen var uppe kom vi på! inte lossat muttrarna veva ner bilen igen för att kunna ta i ordentligt så att inte något hände. Nåja upp med bilen igen (mer muskelkraft) och få av däcket. För att komma på att Hmm bilen är inte tillräckligt högt uppe för att få på nya däcket (pappa har riktigt däck i bagagen som reservdäck är ju en jeep). Så på med gamla igen och hissa ner bilen (jag började känna paniken komma krypande vad fan ska man behöva ringa bärgare för en sån sak när man har alla delar till lösningen?) slå våra otroligt kloka huvuden ihop igen (tror ekot när vi gjorde det hördes ända till Göteborg) och samla ihop saker som vi kunde lägga under domkraften. Resulterade i ett stycke mini gulasidorna och ett stycke mattebok. NU fick vi hissat upp bilen i rätt höjd och av med gamla och på med nya däcket!! Yeeeyyy vi är så jävla bäst!!!

Tog bara en och en halv timme i iskyla men vi klarade det!


Så för att byta däck på en jeep grand cherokee rekomenderas följande:

  • Gaias lysjacka
  • Gaias mobil med ficklampa
  • gammal ful men varm filt att ligga på
  • extra däcket i bagagen
  • krånglig domkraft (note: skäll på pappa för att han lägger ner förvirrande stålrör i samma fack som domkraften)
  • fälgkors
  • mattebok
  • mini gulasidorna
  • gott om tid och tålamod!!
  • och sist och det absolut viktigaste!! Fyra otroligt snygga, vackra och smarta människor som löser allt!!!! och en söt hund :)

Bör jag tillägga att vi slog rekord i att stanna och kolla bilen så bultarna satt fast resten av dom 28 mil vi skulle köra :)

  


Av Iskristall - 4 januari 2010 16:57

Tänkte dela med mig av vad vi åt till nyår. Det blev


Förrätt:

toast med äppleröra (cremefraiche, äpple, gräslök, kryddor), smörstekta kantareller och en westfalisk skinka.


Varmrätt:

Mör älgstek med potatisgratäng och sallad


Efterrätt:

Fruktsallad med vaniljkesella


Jag vet jag har gått ifrån min nya kost lite nu över nyår. Svårt att följa den slaviskt när man är 6 pers i ett hus som samsas om vad man ska äta. Men jag har varit ganska duktig (visst har jag Gaia?). Dessutom är det nyår då får man slarva liiite.

Jag dricker enbart te utan socker nu iaf. Och hör och häpna det börjar bli gott (trodde jag aldrig). Ena dagen åt jag av nötterna inte godiset och andra dagen rörde jag varken alkohol  (drack jag bara på nyår) eller godis.

Sen åt jag det "nyttigaste" brödet till frukost och ägg till det ingen sötad yoghurt och jag lät faktiskt bli att dricka juice trotts att jag kände att jag hade kunnat döda för ett STORT glas ibland. Till maten blev det vatten för min del. Så sammanlagt kan man väl säga att det är mycket socker jag inte tryckt i mig i helgen som jag hade tryckt i mig annars. Då är det väl lite ok med lite slarv?



Ovido - Quiz & Flashcards